2011. június 10., péntek

Kirándulás a Berzenczey utcákba

Az idétlenül hangzó többes szám nem véletlen, de okát rögtön az elején nem leplezem le. Június 2-án tettem egy rövid kirándulást a IX. kerületi Berzenczey utcában. Csak olyan rövidet, mint amilyen rövid maga az utca is. A Magyar Építőművészet 1909-es évfolyamában az olvasható, hogy a Berzenczey utcában épített Morbitzer Nándor egy kislakásos bérházat a Bárczy István-féle beruházási program keretein belül. (A beruházási programról már volt szó Vas József eddig nem talált Baross utcai épülete kapcsán.)
A folyóirat az épület helyszínrajzát és alaprajzát is közölte.

Magyar Építőművészet 7. évf. 7. sz. (1909), 3.
Magyar Építőművészet 7. évf. 7. sz. (1909), 6.

Ezért mentem el a Berzenczey utcába. Csakhogy ott Lechner Ödön házán (Bp. IX. Berzenczey u. 11.) kívül nem sok mindent találtam. (Vagyis nem azt, amit kerestem.) Nem tudtam, ugyanis, hogy időközben azt a Berzenczey utcát, ahol Morbitzer tervei alapján Habicht Károly, Komor Marcell és Jakab Dezső házával szemben, Nay és Strausz épülete mellett felhúzták, már nem az a Berzenczey utca. 
Lechner Ödön, Berzenczey u. 11. (2011. jún. 2.)



Berzenczey u. 3.
Berzenczey u. - Mester u. sarka (Mester u. 34.)
Az előbbi részlete a Berzenczey utcából

De azért nem maradtam Morbitzer bérháza nélkül. Ugyanis még aznap jártam a Hegedűs Gyula utcában, pusztán annyit tudva, hogy Morbitzernek ott áll egy helyi védelemben részesülő háza a 90. sz. alatt. Jól meglepődtem, amikor kilogikáztam, hogy a Berzenczey és Hegedűs Gyula utcai házai - azonosak. Íme néhány kép Morbitzer épületéről.

Az épület a Tisza utcából nézve
És a Hegedűs Gyula utcából. A háttérben Habicht épülete


Az alsó (földszinti) ablak nagyon emlékeztet Táby József félegyházi házára, amely 1907-ben épült, és szakdolgozatomban Morbitzernek tulajdonítottam.
A Tisza utca felőli ajtó, éktelen szörnyeteggel
A Tisza utcai középrizalit tetőidomai. A gömbökről megint csak a Táby József-ház jut eszembe.
Részlet a Tisza utcából, pinceablak. A terméskövekkel díszített lábazat az érdekes. Morbitzert úgy látszik, finn hatás érte.

A vigasztalan homlokzat egyébként jól kifejezi a szociális bérház jellegét, mint Nay és Strausz szomszéd  (Hegedűs Gy. u. 88.) épülete is. (Erdélyi Mór készítette 1913-as fotóhoz képest a homlokzaton nem történt sok változtatás, csak az ablakpárkányok alatti konzolokat távolították el.) Vigasztaljon inkább a szemben lévő ház (Hegedűs Gyula u. 92.) néhány részlete.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése