Márkus Géza ironizáló hangvételű cikket,
tudósítást írt a Magyar Hírlapba.
Főképp Fittler Kamill, Czigler Győző és Alpár Ignác véleményét kéri ki magának
egy nagyobb csoport, a „magyar törekvések”-et valló művészek nevében,
aszimmetrikusan sajátítva ki saját irányzata számára a „nemzeti”, a „modern” és
a „magyar” jelzőket. Írása arról is tanúskodik, hogy szó szerint vette át
Lechner Ödön nézeteit. Lechner 1902. június 1-én tartott Szegeden felolvasást,
amelynek szövege nem sokra rá meg is jelent a Magyar Nemzetben. Márkus már használja Lechner kulcsfogalmait
(alföld, kerámia, cserepesipar, iparfejlesztés), így több mint valószínű, hogy
Lechnert személyesen ismerte, személyesen hallhatta a mesterként tisztelt
építész kávéházi beszédeit.
Márkus Géza: Harc a magyar stílus ellen.
A képzőművészeti tanács mai üléséből
in: Magyar
Hírlap 12. évf. 140. sz. 1902. május 24. p 4.
Mai helyesírásunknak megfelelően
javított szöveg. (Az eredeti cikkben különösen a vesszők hiánya lehet zavaró,
ezeket pótoltam. Nehezítheti az értelmezést, hogy Márkus gyakran többszörös
tagmondatokat ékel be tudósításának egyes mondataiba.)
A képzőművészeti
tanács ma tárgyalta az építendő új zene-palota terveit. Érdekesek és
tanulságosak voltak az érvelések, amelyek pro és kontra felmerültek, érdekesek
a magyarság szempontjából, és azért, hogy az intéző körök, akiknek döntési
hatalmuk van, miképpen viselkednek az új áramlattal szemben, és miképpen azok, akiknek
üzleti vagy egyéb érdekük egy bizonyos tartózkodást szab meg a modern és
nemzeti iránnyal szemben:
A terveket Fittler Kamill ismertette, és az
iparművészeti iskola igazgatója tehát az, akinek a modern és főleg a magyar eszméktől kellene áthatva lennie,
úgy nyilatkozott ismertetésében, hogy ő a maga részéről a történelmi
stílusokat, itt ahol zenepalota tervéről van szó, tehát mint ő mondja, a zene
kifejezéséről, amely nem Ázsiából származott, hanem a nyugatról importálódott,
tartja helyénvalónak. Olyan nyilatkozat ez, amely nézetünk szerint páratlanul
áll a maga nemében, méltó egy magyar
iparművészeti iskola vezetőjéhez, és bizonyára korszakalkotó behatást fog tenni
a magyar szellemben dolgozó művészeinkre.
Kadocha
Lippich Elek a történelmi stílusok ellen érvel, kifejti,
hogy ezek már tovább nem fejlődhetnek, és örömmel üdvözli ezt a tervezetet is
mint olyat, amely a magyar nemzeti irány fejlődéséhez hozzájárul.
Czigler
Győző, bár minden stílű törekvést, ha az művészi, tiszteletben tart, mégis az a
véleménye, hogy a történelmi stílusok fejleszthetők, és hivatkozik a múltra,
ahol csak ezt fejlesztették.
Lechner
Ödön a magyar és a modern törekvés úttörője ezek mellett van, és bár a múltra
nem hivatkozhatik, a jövőt pedig előre nem tudja, mégis biztos hite, hogy a
jövő az, mely az ő és minden magyar művésznek igazságot fog adni, és elégtételt
fog szolgáltatni.
Alpár
Ignác a magyar törekvések ellen van, fazekas stílusnak nevezi, ugyancsak a
modern törekvések ellen nyilatkozik, ő, aki a börzepályázat első díját is egy
ilyen bécsi stílű tervvel nyerte el. Bornírtságnak tartja ezeket a törekvéseket,
és Korb és Giergl tevén is tagozásokat, párkányokat kívánna létesíteni.
A jelenlevő
tervező Korb Flóris ezt a beavatkozást visszautasítja, mégpedig jogosan,
Lechner Ödön pedig megjegyzi, hogy bornírtság a magyar törekvések ellen
dolgozni.
Az ülés azzal
végződött, hogy csak alaprajzi változtatásokat fognak eszközölni, még pedig
azért, mert a nagyterem túlságos nagy volta miatt a többi helyiség szenved. A
tanács elösmerését fejezte ki a tervezőknek a nagy munkáért, amelyet végeztek.
Ez az ülés lefolyása. És fel kell jegyezni azt a dátumot, amelyen megtörtént,
hogy Magyarországon, a képzőművészeti tanácsban így beszéltek a magyar törekvések ellen. Nagyon könnyű
volna reácáfolni azokra az urakra, akik ily nagyon ellenzik ezt az egészséges
vértisztító áramlatot, könnyű lenne kimutatni, hogy mi az ok, amiért ők üzleti
és létezhetési okból ilyen irtóháborút akarnak a magyar törekvések ellen
viselni, ez azonban nem erre a lapra tartozik. Most csak azt kívánjuk
megjegyezni, hogy művészeti és nemzetgazdasági szempontból egyáltalán fontos és
nagy feladat éppen a magyar nemzeti irány és iskola megalapítása, és ezzel
kapcsolatban az iparágak, még ha az az Alpár úr által annyira lenézett fazekas
ipar is, ilyen irányú fejlesztése. Az egész magyar alföldön kőanyag sehol sincs,
és éppen ez a körülmény kedvező, mert megállapíthatja a magyar stílus egy
legfontosabb szerves részét, a magyar anyagot: a majolikát vagy a pirogránitot.
Azok az urak, akik itt nagy hangon nyilatkoznak a magyar törekvések ellen, úgy
látszik, hogy süketek és vakok. Vakok, mert nem látják az egész művelt nyugat
ilyen irányú törekvéseit, és süketek, mert nem hallanak róluk. Mi tiszteletben
tartjuk mindenkinek a törekvését vagy működését, ha az művészi színvonalon áll,
megköveteljük tehát, hogy magyar emberek, akik itt élnek és többnyire a magyar
állam megbízását élvezik, a magyar
nemzeti irányú irányú törekvéseket tiszteletben tartsák. Mert az ilyen
irányú törekvésekkel nem törődni könnyelműség, állást foglalni és háborút
viselni ellenük azonban bűn!
Korb és Giergl
uraknak pedig az első magyar szellemi tervükhöz gratulálunk.
Márkus
Géza
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése