2016. május 19., csütörtök

Medgyaszay István veszprémi színházának dicsérete

Az épület létrejöttében nagy szerepe volt Óvári Ferenc országgyűlési képviselőnek, aki 1909-ben megnyitóbeszédében így méltatta az épületet: „múzsáknak remek, minden ízében művészi hajléka, a magunk buzgalmának és a magunk áldozatkészségének kedves gyümölcse.[1] Óvári kifejezetten hangsúlyozta az avatóbeszédben, hogy a kormányzati támogatás minimális volt.Továbbá: „egyesületünk két esztendős nagy és küzdelmes munkája némileg nyugvó pontra jutott. Itt áll immár alkotása, a haza architektúra remeke, egy művészi lélek inspirációjának poétikus megnyilatkozása. Csupa művészi gondolat, csupa zseniális ötlet, csupa harmónia! / Csoda-e hát, hogy az október 10-iki választmányi ülésből az isteni szikra iránt lelkünkbe oltott hódolattal s az elragadtatás valódi paroxiscumával üdvözöltük a művészt, medgyaszai Medgyaszay Istvánt, ki ez épületnek életet lehelő kövei közé zárva lelkének legszebb kincseit ajándékozta nekünk? Aki ide varázsolta ezt a mesebeli tündérkastélyt, hogy édes magyar szó zenéje csengjen-bongjon merész ívei alatt mindörökre, mely elménket gazdagítsa, szívünket nemesítse, akaratunkat acélozza; hogy a gyönyörűséges magyar muzsikának hol síró, hol kesergő, de mindig lelket emelő, szívet nemesítő rithmusa töltse be díszes csarnokait! Fogadja elismerésünket, köszönetünket és hálánkat! (Éljen Medgyaszay István!)[2]
Az avatásról a Vasárnapi Ujság is megemlékezett az avatásról, egyben az épületről is szólt: „Külsején meglepő a rendkívüli nemes egyszerűség és a sablonoktól teljesen eltérő szép magyaros részek díszítése. A nézőtér még érdekesebb bájos egyszerűségével és üde eredetiségével. / A gyönyörű ablakok és csillárok hatását a veszprémi hölgyek remek hímzései még intimebbé teszik. A családok ugyanis maguk hímezték a páholyaik részére szolgáló ünnepi páholyterítőket, mintegy azt jelképezvén, hogy a mű megalkotásában a hölgyek is részt kívántak, hogy a farsang fényes báljai alatt annál több örömmel és büszkeséggel tarthassák magukénak a – szépségükhöz méltó palotát. A színházat Medgyaszay István műépítész tervezte.[3]

Színház, in: Veszprémi Napló, 1908. szeptember 20. 5. (részlet)

A Medgyaszay István műépítész tervei szerint épült színházunkkal nagyon meg vagyunk elégedve. Stílusa egybefoglalja a kalotaszegi, a székely, a dunántúli, az alföldi és egyéb nép[i] motívumokat. A színház ormán van Nagy Sándor művészi festménye, Hunor és Magor, a csodaszarvas regéje, melynek szimbolikus jelentősége a magyaroknak a kultúra után való törekvése. Az előcsarnokon át a társalgóba juthatni, melynek baloldala virágos kertbe nyílik. A társalgó végében van a főlépcső, melynek egyik oldalát Nagy Sándor tervei alapján készített hatalmas üvegfestmény díszíti. Főalakja egy furulyázó juhász. A furulya dalával a népművészetet allegorizálja a főalak s e köré, mintegy a dal hatását mutatva, sorakoznak a mai társadalom alakjai: katona, pap, író, művész, földmíves és gyári munkás. Tágas ajtók vezetnek a nézőtérre. Az épület nem csupán színház, hanem tánc- és hangversenyterem is lévén, szükséges volt lehetőleg tágas, sík termet létesíteni, melyben a páholyok és erkélyek csak másodrendű szereppel bírnak. A teljesen színes terem falát csak vasbeton ablakok eleven körvonalai és körülfutó cserépornamens díszítik. Az egészre könnyű Rabitz-mennyezet borul, ami az akusztika és a hőszigetelés tekintetéből fontos. A nézőtérről teljesen hiányzik az annyira megszokott aranyozás, a szobrászdíszítés. A színpad a nézőtérhez arányítva tágas és mély s minden szükséges kellékkel fel van szerelve. Kétoldalt van az öltözők és a színházi mellékhelyiségek csoportja külön kijárókkal.
            A megnyitó estén hatást keltett úgy a színpadi, mint a nézőtéri világítás helyes megoldása. Az Andor és Futtaky cég, mely az egész villamos világítási berendezést létesítette, teljesen új nyomon haladt, amikor a régi világítási technikával szakítva, a párizsi újonnan épület színházak módszerei szerint, csupa üveggyöngyökkel éri el a legtündöklőbb fényhatást. A nézőtéren ezer 50 gyertyás Wolfram-égő van elhelyezve, sok ezer csipke- és füzérszerűen felszerelt üveggyöngyök között és ezzel jóval nagyobb fényhatást értek el, mint eddigelé más színházak világításánál.


Az új veszprémi színház, in: Veszprémi Hírlap, 1908. szeptember 13. 3.

»Igazán nagy, teremtő művészi korok csak egységes, és az ember lelkében elevenen élő vallásos világnézetből fejlődhettek. Az indusoknak, az egyiptomiaknak és görögöknek igaz, nagy művészetük volt. A legutolsó ilyen teremtő művészi kor a középkori keresztény művészeteké volt: a román, gót és a primitívek iskolájának kora.
Azokban oly lélek nyilatkozott meg, mely a földi vonatkozásoktól elfordulva, a keresztények Istenéhez sóvárog. Azóta ez az egységes világnézet meggyöngült, megzavarodott: új alakulásban van.
A középkori kereszténység idejével letűnt az emberiség művelődésének egyik nagy fázisa, és előttünk dereng az új. A meg nem értett tudományok és küzdelmek még sűrű párába burkolják a derengő új kor világnézetét; de majdan eloszlik a pára, és fölragyog a mindenség egységes örök életének krisztusi igazsága.
És az eljövendő nagy kornak és fennkölt világnézetnek fönséges lesz a művészete is.«
Ezekkel a szép szavakkal jelzi művészetének alapelveit, szellemét Medgyaszay István, a veszprémi színház építője. Nemes, tiszta művészeti elvek, melyek nemes, tiszta formákban nyilatkoznak meg a mi színházunknál is. Ma, e sorok írásakor, még befejezetlen, de máris tisztán látható ez a szépséges alkotás, mely városunknak egyik legszebb éke, az építészetnek remeke, a Magyarországon, sőt talán messzebb is fennálló színházaknak minden tekintetben gyöngye leszen.
Stílusa igaz a kor jellemében, mert a mai tudománnyal a mai lélek szükségleteit elégíti ki; és őszinte a faj jellemében, mert az egész a magyar formavilágból és formaérzésből alakult ki.
Ez a formavilág ma már csak a nép lelkében él, mely megőrizte azt tisztán, mint ahogy megőrizte nyelvünket is. Több emberöltő lelkes irodalmi munkássága tellett bele, míg ebből az egyszerű nyelvből a klasszikus magyar irodalom legfenségesebb remekei megszülettek. És éppen ilyen nagy feladat vár azokra a képzőművészeinkre is, akik ma a nép művészetéből a monumentális magyar stílust keltik életre.
Ezt példázza a főlépcső üvegfestménye is: »A népművészet varázsa«, Nagy Sándornak, az európai hírű illusztrátornak műve. Ilyen feltűnően új magyaros a főpárkány, a nézőtér mennyezete és az ornamentikális hatású beton-ablakok. Nagyon különös, vagy elrontott ízlésű embernek kell lennie, aki ezek közt a magyar ízt lehelő, egyszerűségükben varázslatosan megkapó, intimitást árasztó meleg, finom formák, vonalak, falak s díszek közt nem jól érzi magát. Semmi bántó, semmi kirívó sehol.
A színház technikai megoldása és beosztása teljesen új s e tekintetben a modern színházépítés legújabb vívmányait és elveit érvényesítetve, ritkítja párját.
A megyeház előtt lépcsőn jutunk le a színházhoz. A fal hosszában a színházig terasz van, fölfelé keskenyedő oszlopokon nyugvó, melyből az éttermek és sörözők nyílnak. Ezek kivételes alkalmakkor a színház nézőterével egy ajtó által össze lesznek kötve. A lépcsőn lemenve, a Püspökkert mellett a színház főbejáratához érünk. A bejáró fölött, a színház homlokfalán új technikájú freskó díszlik, Nagy Sándor alkotása, a fehér szarvast űző Hunor és Magor; minden színfolt a teljes anyagában megfestett vakolatból van. A bejáró fölött két pergola (terasz), melynek oszlopai és traverzei futónövényekkel lesznek befuttatva; az egyik (a megyeház felőli) a Kaszinó terasza, a túlsó a színészeké. A teraszokat zömök, látható vasbeton gyámok, a főpárkányt filigrán és áttört gyámok tartják. A teraszok alatt a Kaszinó külön bejárata.
A színház előcsarnokából nyílnak az ügyeletes tűzoltó, rendőrtiszt és orvos helyiségei, ugyanitt van a pénztár is. Jobbról és balról az öltözők nyílnak. Az előcsarnokból a nagy társalgóba (foyer) jutunk. Ez hosszában oszlopokkal 3 részre oszlik; jobbra a ruhatár, balra a kerttel 3 ajtóval összefüggő büfé.
Az előcsarnokból a lépcsőházba érünk, mely fele magasságban jobbra és balra ágazik. A lépcsőn megindulva, szemünkbe tűnik a nagy, kerek ablak, melyen Nagy Sándor nagy üvegfestménye van: »A magyar népművészet varázsa«. Dudáló juhász személyesíti a népművészetet; a társadalom különféle osztályainak személyesítői figyelve hallgatnak reá. Laikusoknak e kép aligha fog tetszeni, mert az üvegszínfoltokat bekeretező vonalak sokaságában nincs gyors és világos áttekintésük a képről.
A lépcsőházi 3 ajtón át a nézőtérre jutunk, mely tulajdonképp lényegében egy bálteremnek, vagy koncert- vagy ilyesféle teremnek van szánva. Húsz méter hosszú, 17 méter széles, 10½ m magas. A páholyok száma 16, melyből négy nagyobb. Latin páholyok, vagyis alacsony válaszfalakkal (a germán páholyoké magas, teljesen kabinszerű). A földszint széksorai lejtősek lesznek, de maga a padlózat nem, úgy, hogy a széksorok kihordásával már kész a táncterem. A színpaddal szemben van az erkélyülés, ezen túl pedig a karzat. Az erkély magasságában van hátul a teljesen tűzbiztos és új rendszerben készült üvegezésű mozgófénykép kamrája.
A nézőtér bámulatosan egyszerű eszközökkel rendkívül barátságos, világos és szellős. Csupán a ritkán alkalmazott majolika cserépdíszek, az ablakok és a szellőzők ornamentálisak. A színezés: a nézőtér felülről lefelé mind sötétebbe megy át, úgy a színek árnyalatában, mint melegségében. A páholyok fölött és alatt a fal kárpitozva van igen ügyesen és ízlésesen. A páholyoktól jobbra és balra erkély nyílik a szabadba.
A színpad úgy van megcsinálva, hogy a lehető legtakarékosabb úton a modern színpadberendezés minden vívmánya benne van. 15 méter magas, 16 m széles, 10 m mély. Egészen új eszme, hogy az óriási zsinórpadlásból a tetőre négy hatalmas szellőző nyílik, melyek tűz esetén a léghuzattal fölfelé szívják a lángot, füstöt stb. E szellőzők a színház tetején nem maradnak úgy, mint most láthatók, hanem díszt és csínt nyernek.
A városház felőli oldalon négy ajtó van, az egyik a páholyok, a 2. és 3. a földszint, a 4. a karzatok a lépcsőjéhez szolgál, inkább kijárónak, mint feljárónak.
Az asztalosmunka a Malomsoky céget dicséri ízléses és tartós voltával.
Némi aggodalmak hangzottak a közönségben a vasbeton szerkezet teherképessége ellen. Ez természetes, hisz minden új rendszert eleinte bizalmatlanság fogad. De ebben az esetben, a mi színházunknál ez alaptalan. A vasbeton szilárdsága és teherképessége ötszörös biztonságú, ti. a lehető legnagyobb megterhelésnek ötszörösével kezdene szakadni. Próbaképp az egyik lépcsőt a lehető legnagyobb igénybevétel háromszorosával terhelték meg s a megengedett behajláson kívül semmi változás sem történt rajta. Építés közben egyszer egy szálfa esett a mennyezetre, anélkül, hogy sérülést okozott volna.
Nagyjából ez a mi színházunk leírása. Sokak véleményét, szakértőkét is, megkérdeztük, a felelet egyhangúan az elismerés, tetszés és megelégedés szava volt. Büszkék lehetünk színházunkra mi is, Medgyaszay úr is, aki júniusban volt két éve, hogy elkezdte a tervezést, tavaly júniusban az építést, s hatalmas talentumával, munkaerejével és energiájával remeket alkotott!


[1] Dr. Óváry Ferenc országgyűlési képviselő színházavató beszéde, in: Veszprémi Napló, 1909. január 31. 2–4.
[2] Dr. Óváry Ferenc országgyűlési képviselő színházavató beszédének folytatása, in: Veszprémi Napló, 1909. február 14. 2–3.
[3] Veszprém új színháza, in: Vasárnapi Ujság, 56. évf. 5. sz. 1909. január 31. 88.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése