2011. szeptember 29., csütörtök

Kulturális Örökség Napjai 2011 - III. felvonás

Az eseménysor záró akkordjaként a Vágó József tervezte Schiffer-villáról készült képeimet teszem közzé. Az épületet a Szépművészeti Múzeum Könyvtárából is láttam már korábban, sőt, számtalanszor sétáltam el előtte a Munkácsy utcában, de bemenni csak most mentem. És egy apró betűcserével: mertem. A berendezés nem minden darabja eredeti (az a hatalmas Kernstok-üvegablak például rekonstrukció) vagy nem itt van (Rippl-Rónai József festménye illetve Kernstok vázlatai a Nemzeti Galériában), de nem is ezekre szerettem volna kitérni, hanem az épületre. Lenyűgöző az a tér, ami fogadott. Szalonostul, bay-window-stul, faburkolatostul, intarziástul, márványkútostul, üvegablakostul, padlóstul, csempéstül, kilincsestül, mindenestül ez egy számtalan utalással és egymásra vonatkoztatott tárgyakkal díszített reprezentatív tér köré csoportosuló lakás, mégpedig luxuslakás. Bár múzeum, kiállítóhely és más szervek is működnek itt, az épület ma is nagyon otthonos. El lehet képzelni, milyen élet volt itt! A cselédek hátul szaladgálnak a fazekakkal, a külön e célra berendezett reggelizőben szolgálják fel a villásreggelit a külön Schiffer Miksa számára tervezett porcelán tányérokon. Délben az ebédlőben sürögnek. Schiffer Miksa a dolgozóban ül, felesége későn kel külön hálószobájában, kijön, lenéz a galériáról, elnézi a szemben lévő üvegablakot. Délután vendégek jönnek, a szalonban várják őket. Jártak már egy-két lakásban, de itt ők is elámulnak. Mennyibe kerülhetett ezt megépíteni, berendezni! Gyöngyházas intarziák, felbecsülhetetlen értékű műalkotások, még a kilincseken is az SM monogram hirdeti az építtető gazdagságát. És mennyire kerülhetett ezt fűteni! Póriasnak hathat mindennek leírása, de hasonlót éreztem én is annak is köszönhetően, hogy a rendezvénysorozat jóvoltából nemcsak a kiállítóterekbe lehetett bemenni, hanem az épület más helyiségeit is megnyitották. Ismét köszönet a szervezőknek!






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése