Szántó Ákos: Secessió, in: Veszprémi
Hírlap, 30. évf. 15. sz. 1922. február 19. 1.
A művészeti
kiállítások legérdekesebbike a secesszió: a plein air és realistikus iránynak
exotikus kinövése. München a szülővárosa, sértett büszkeség az atyja, feltűnési
viszketegség az anyja és felületesség a dajkája. Ugyanis egy ismert nevű
előkelő angol műkritikus azt mondja, hogy a secesszió nem egyéb, mint nagy
felületességgel megfestett képek iskolája.
Nordau
Miksa, szintén hírneves műkritikus, már sokkal kevésbé udvarias és azt mondja,
hogy a tehetség nélküliek iskolája.
Meg
kell jegyeznem, hogy itt én az intranzigens, telivér secessióról szólok. Azon
seccesionista festőkről, kik reflexben és árnyalatokban valóságos szín-orgiát
művelnek. Az embereket az afrikai négykezűekhez hasonlóan festik, az állatokat
apokaliptikus lények mintájára alakítják és azt akarják monstrálni, hogy amit a
laikus szem zöldnek lát, az tulajdonképpen kék s amit a nagyközönség normális
és ép testnek tart, az tulajdonképpen nyomorék és természetellenes.
A
secessionisták képei a bevégezetlenség benyomását teszik. Az igaz, hogy nagy
koloristák, de nyersek és rikítóak, a színek a szemet bántják. A vonások merevsége
miatt nincs hajlékonyság, nincs lágyság, egyszóval nincs meg az, amit a francia
úgy nevez, hogy charme.
Levegő,
üdeség hiányzik képeikből. Olyan benyomást tesznek, mint a gyümölcs, például
szőlő vagy szilva, melynek hamvasságát letörölték, vagy a lepke szárnya, mely
elvesztette hímporát. A szín-reflexek annyira túlzottak, hogy a valószínűség és
az estetikai érzés rovására vannak. Hiszen a festészet nem spektrálanalízis. A
színes reflexének túlhajtása olyan, mint a túlerős illetú virág: bódít és
szédít, fejfáját okoz.
Egyik
bécsi secessió kiállításon láttam Rejean párisi színművésznő arcképét
Besnardtól. Vörös estélyi öltözetben volt lefestve a művésznő, az egyenes, erős
ecsetvonások megfosztották a különben szép arcot minden bájától. A ruha reflexe
az arcbőrt vörösre világította, úgyszintén az egész nyakat; azt képzelte volna
az ember, hogy a festő akkor festette le, mikor kanyaróban szenvedett. A
hasonlatosságról szó sem lehetett.
A
kép előtt egy úr nagy lelkesedéssel magyarázta a mellette álló hölgynek a vörös
ruha remek szép reflexhatását. A hölgy nem látszott osztani kísérőjének
enthusiasmusát, végre is csak azt jegyezte meg, hogy Rejeanra nézve előnyösebb
lett volna, ha csak a ruhát festi meg – Rejean nélkül.
Ugyancsak
e kiállításon láttam egy képet három sávból, egy zöld, egy sáfrány meg egy kék
színből; a sáfrány színűben úszni látszott egy edamisajthoz hasonló vörös gömb,
ez naplemente volt a tengeren.
A
legnagyobb secesszionista festő: Max Klinger óriási képén (Krisztus az Olympuson)
az anemikus és tuberkolotikus istennők előtt szemlesütve halad el a Megváltó.
Ez a legtermészetesebb momentuma az egész képnek, mert ilyen alakok előtt
minden jó ízlésű ember lesütné a szemét. Az ó-görögökről és azok istennőiről
különös fogalma lehet Klingernek, mert azon a képen mindannyian x-lábúaknak
vannak festve, kampós ujjal és kócos hajjal, zöld arcszínnel és kökénykék
ajakkal.
Különösen
észlelhető az intrazigens ecessió képtelen tarthatatlansága az
arcképfestészetben, ahol a kifejezés és plastika a legnagyobb mértékben megkívántatik.
A vonalak hajlékonysága, a lágyan összeolvadó színárnyalat adja az életet és
szellemet az arcképnek. Ezek nélkül lapos bábu arcok lesznek, mint a divatképeket
látható banális arcoké.
A
modern irányú legjobb arcképfestők közül egyetlen secessionistát sem ismerek.
Carolus Duzán, Benjamin Constant, Herkomer, Horovitz, Lenbach, László Fülöp és
Bencur stb. mindnyájan távol állnak a secessiótól, azt pedig tagadni nem lehet,
hogy azok egytől egyig korunknak leghíresebb arcképfestői. A secessió egyik
kezdeményezőjének, Slevogtnak arcképei ezeké mellett valóságos karikatúrák,
erre a festőjükre nagyon sokat adnak a secessionisták s éppen ezért említem őt
fel.
Mint
kitűnő arcképfestőket, két magyar hölgyet is fel kell említenem, akik szintén
távol állnak e enretől. Parlagi Vilma és Biasini Anna ezek, utóbbi külföldön
hírnévre emelkedett gyermek-arcképeivel, különösen kitűnők pastell képei. Ő is
azon magyar művészekből való, kiket a külföld nagyon jól ismer és nálunk alig ismerik
nevét.
De
az tapasztalható, hogy az utóbbi időben már nagyon kevés azok száma, kik
telivér secessionista festők. Mind ritkábban láthatni a spenót színű tengert,
az ultramarin erdőt, meg vörös és sáfrány színnel vegyített eget, a nyársba
húzott virágokat és a Don Quichotte Rozinantéjéra emlékeztető paripákat. Végre
mégis csak beolvadnak a modern realistikus iskolába. Hát ez előre látható volt;
a szélsőségeken kalandozni nem lehet egy idő múlva. A nagyközönség egy ideig
érdeklődéssel nézte a fantasztikus képeket, utóbb kezdett nevetni rajtuk s
végre megunta, de ha nem is, beállott az indifferentismus.
Utoljára
Budapesten láttam az erzsébettéri műcsarnok egy ilyen igazi secessiós képet,
Józsefet és Putifárnét ábrázolta. A hölgy azt a benyomást tette, mintha
delirium tremensben szenvedne. Az X lábú József meg azt a benyomást keltette,
mintha a bibliai betegség támadta volna meg. Aki a képet megnézte, az értette
Józsefet, de Putifárnét senki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése