2012. szeptember 7., péntek

Egy neoreneszánsz síremlék a Felsőtemetőben

Kiskunfélegyháza építészettörténetének jelentős fejezete a historizmus időszaka (kb. 1870-es évektől 1907-ig). Az átalakuló városkép mellett mindenképp figyelemmel kell kísérnünk az átalakuló életmódot és vizuális kultúrát. Ez utóbbiba beletartozik a síremlékművészet alakulása is.
Kiskunfélegyháza temetői (az Alsó- és Felsőtemető) ma már viszonylag kevés historizáló emléket őriznek. Ezek döntő többsége a sorozatban gyártott fekete márvány obeliszk, ami az 1860-as évektől a 20. század közepéig volt divat. Más formák elvétve bukkannak fel.
A jelentős kivételek közé tartozik a kripták mellett a Felsőtemetőben lévő Vidéky-féle síremlék, amely nemcsak impozáns méreteivel, de a tervező és kivitelező színvonalas munkájával is kiemelkedik Félegyháza egykorú emlékanyagából. Ez ugyanis az egyetlen, szakavatott tervező kezére utaló, színtiszta neoreneszánsz stílusú sírkő, amely az obeliszkrengeteg közepette megmaradt.
E sírhelyen nyugszanak Vidéky Franciska (1828-1891), Vidéky György városi tanácsnok (1804-1860), Molnár Lászlóné Vidéky Terézia (1836-1876), és Vidéky Györgyné Molnár Magdolna (1806-1883). A síremléket Vidéky György özvegye állíttatta, a halálozási évszámokból és a stílus jellemzőiből kiindulva 1883 a terminus ante quem. A síremléken eredetileg csak Vidéky György tanácsnok neve szerepelt, az ő emlékére állíttatta az őt 23 évvel túlélő felesége. Az ő nevét Zsuzsanna nevű lánya vésette rá. E vésetet még továbbiak követik, amelyek már a lábazaton olvashatók. Eszerint itt nyugszik még Rádi Borbála, Vidéky Borbála, Bánhidi Matild, Molnár Judit és Benkő József. 
Sajnos a tetején lévő egykori kereszt már nincs a helyén, de e letört részt kivéve, az így is két méternél magasabb sírjel nagyon jó állapotban van. A klasszikus építészeti elvek szerint felépített látszatarchitektúra egy talpból, lábazatból, dorizáló fejezetű, felfelé keskenyedő féloszlopok keretezte feliratmező fölötti párkányból, fogrovatos frízből, efölött timpanonból és akrotérionokból áll. A timpanon közepén Isten mindent látó szemét ábrázoló faragás.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése