2016. január 23., szombat

Polgármesterek az irodalomban


A polgármester az az államférfi, aki helyben felelős az államiság rendszerszerű működéséért. Hivatásának e dilemmáját jól jelzi Tolnai Lajos 1885-ben megjelent A polgármester úr című regénye, amely bár fiktív történetet beszél el, részleteiben – ha kínosan nem is, de zavarba ejtő módon – összevág a közigazgatási iratokból és sajtóból feltárható történeti dokumentumokból rekonstruálható valósággal. (Tolnai a kritika szerint egyértelműen Marosvásárhelyről festette e nem túl kedvező képet, a regénybeli Várhegyet azonban megkülönböztette Marosvásárhelytől, amely várost külön említi a fiktív, de a Maros partján fekvő Várhegyen játszódó regényben.) A regény főhőse, Tarczali Tamás a székely szabad királyi város, Várhegy polgármestere, aki megelégelve a várhegyi közélet kisszerűségét, Budapestre költözik, s magasabb életcélokat keresve újságszerkesztőnek és drámaírónak áll, azonban anyagi bukása irreális naivitása miatt erkölcsi bukásához és megháborodásához is vezet. E negatív karrierregény, mely egyben a 19. század végén népszerű művészregényként is olvasható, az ember helyhez kötöttsége mellett érvel (Tarczali visszakerül Várhegyre, s ott férjhez ment lánya gondoskodik róla élete végén), s bár horizontján a magyar nemzet is megjelenik, a nemzeti kultúrán belül egy regionális kultúra létjogát is kívánatosnak tartja. Mielőtt Tarczali végleg Budapestre költözne, Késő Pál (beszélő név, valóban későn adja elő érveit) próbálja meg jobb belátásra téríteni: „Nem válaszfalat akarok, csak ebbe a várba is külön katonaságot és fegyerzetet. Itt uram valamikor külön kormányzat volt, külön társadalmi és irodalmi élet – és Erdély egyiket sem szégyellheti. Pest a magyarra és székelyre nézve nem a gyomor, melynek mindent meg kelljen emésztenie, és nem is a templom, nem is Róma, a honnan a hivatalos áldást és absolutóriumot kelljen várnia a költészetben is.[1] Késő két olyan toposzra is támaszkodik, amelyet a centrum–periféria-elméletek is szívesen idéznek, a „minden út Rómába vezet” centrális modelljét a szintén Rómára és annak állam-szervezetére utaló gyomor-metafora világítja meg, amely azzal érvel, hogy a többi testrész egészséges ellátása érdekében előbb a gyomornak kell megemésztenie a táplálékot (Agrippa Menenius meséje). A jogi autonómiáját elveszített Erdély Késő Pál szerint kulturális autonómiára már történelmi hagyományai miatt is igényt tart. (A regény e szemlélete összefügghet az élete jelentős részében Erdélyben alkotó Tolnai és a magyar irodalmi életet meghatározó Gyulai Pál között feszülő ellentéttel, igaz, Gyulai éppen A polgármester úr megjelenése után lendült csak támadásba.)

Szó, mi szó: nem sok 19. századi szépirodalmi mű ismeretes, amelyben a polgármester főszereplő, vagy legalább mellékalak volna. Mindeddig két ilyen művet találtam, Okányik Lajos: A párizsi éjszaka, vagy Szökik a polgármester című vígjátékát,[2] és Tolnai Lajos: A polgármester úr című regényét.
A polgármesterek személyét mindig tekintély vette körül, s ez részévé vált a polgármester képéről kialakult toposznak. Elég a ceglédi Gubody Ferencről, a kecskeméti Kada Elekről, a marosvásárhelyi Bernády Györgyről fennmaradt fényképekre gondolni (ábrázolják akár polgári viseletben, akár díszmagyarban őket), vagy a nyíregyházi városháza, a szegedi városháza polgármesteri portrégalériáira. (Polgármester-galéria díszíti a rigai városháza tanácstermét is.) E képekkel a polgármester irodalmi ábrázolásai is meglehetősen egybevágnak: „Egy polgármesternek vénnek kell lennie, ősznek, nyirett hajunak, örökké pislogó véres, ravasz szeműnek, dagadt képűnek, felkötött állúnak, hogy sohase lehessen kivenni: mit gondol; unalmas, monotos, kásás hangúnak, nehány hatalmas intéző kedvét keresőnek, ridegnek, zárkózottnak, fukarnak, gőgösnek, mert akkor minden ember fél tőle. És ez nagy előny és nyereség.[3] Ezt a már-már sztereotípnak is nevezhető rajzot közvetíti Okányik vígjátéka is, amely épp e kép nevetségessé tételét is célul tűzte ki. A párizsi éjszakában Kenderessy Kelemen polgármester beleszeret a szép és fiatal Ilonkába, aki elkerülendő az érdekházasságot, elhiteti rekedten szerenádot adó kérőjével, hogy csak úgy hajlandó hozzámenni, ha megszökteti, mint A párizsi éjszaka című regényben. A polgármester – Ilonka szándékainak megfelelően – tévedésből Fáni kisasszonyt szökteti meg, de elkapják, s hogy senki becsületén ne essék csorba, a polgármester megkéri Fáni kezét, ami egyébként egyiküknek sincs ellenére, így a darab végén mindenki a szíve választottjával esküdhet meg.
            Tolnai regénye már súlyosabb mondanivalóval, társadalomkritikával terhelt. Tolnai éppen azért kezdi a polgármesteri toposz leírásával regényét, hogy ezzel szembeállítsa a 45 éves, fiatalos megjelenésű, jóképű Tarczali Tamás polgármester megjelenését, s kiemelje őt a többi polgármester sorából. Tarczali kompromisszumra képtelen, naiv, idealista személyisége éles ellentétben állt nepotista, érdekelvű, bosszúálló környezetével is. A regény kezdetén úgy tűnik, erkölcsi tekintetben magasan felette áll a behízelgőknek, képmutatóknak és köpönyegforgatóknak, s ez a jellemvonása itt még kifejezetten pozitív. Mégis nehezen nevezhető erkölcsösnek, hiszen a regény második felében tétlenül nézi végig, amint még kiskorú fia megszökik egy nála tizenöt évvel idősebb nővel, eltűri, hogy szegénységbe taszított neje és két lánya az ő munkáját kezdje el végezni a lapszerkesztésben, börtönbe kerül párbajozás miatt, s amikor már mindent elbukott, az utolsó nyolcszáz forintjával Vörösvásárhelyre utazik, hogy az összeget letegye ott, s országgyűlési követté válasszák. Lélektani motivációi itt a legzavarosabbak, mert amikor kiderül, hogy „Vörösvásárhely mindig ellenzékit választ, de a kormány ellen soha egy lépést sem tesz.”,[4] akkor, vállalva, hogy szó szerint utolsó forintjait elveszíti, nem hajlandó a köpönyegforgató szerepet elvállalni, s párbeszédéből az is kiderül, hogy – dacára jogi végzettségének – aligha volt annak tudatában, hogy ez a nyolcszáz forint vesztegetésnek számít. A regény e következetlenségei súlyosan hitelét veszik Tarczali jellemrajzának, amit nem igazán árnyal az sem, hogy művészi nagyságként kezelik, mert a darabjaiért is csak számításból lelkesednek kezdeti pártfogói, akik anyagi romlásakor már köszönésre sem méltatják a szerzőt. Művészetének kvalitására nem derül fény a regény során.
A regény epizódokból épül fel, amelyeket rövidebb-hosszabb időszakokat lefedő ellipszisek tagolnak. A linearitás csak néhány ponton ad alkalmat arra, hogy mélyebb összehasonlításokat lehessen tenni, s ezekből a jellembeli hangsúlyeltolódásokra lehessen következtetni. Tarczali kezdetben így vélekedik: „A nép nem olyan bolond, hogy végre is be ne lássa a saját javát.[5] Majd: „Szerencsétlen egy nép! Majd meglátja, kije voltam, ha más ül a helyembe.[6] Tarczali jellemrajzánál sok ilyen fogódzója van az olvasónak, de nem a mellékalakoknál. A feleség és a gyermekek szemszöge tárul fel a legkevésbé. A Tarczali fiú botrányos szökéséről csak egy közbevető megjegyzésből értesülünk, a büszke nej regény végéig kitartó áldatlan ragaszkodása férje mellett nincs megmagyarázva.

A regény itt olvasható: http://mek.oszk.hu/08500/08500/08500.htm


[1] Tolnai Lajos: A polgármester úr, Révai, Budapest 1885, II, 157–158.
[2] A párizsi éjszaka, vagy: Szökik a polgármester. Vígjáték három felvonásban, írta Dr. Okányik Lajos, kath. legényegyletek és olvasókörök használatára, Bazárovits Gusztáv kiadása, Esztergom 1908. 2. kiad.
[3] Tolnai, 1885, I, 3.
[4] Tolnai, 1885, II, 207.
[5] Tolnai, 1885, I, 162.
[6] Tolnai, 1885, II, 70.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése